Wednesday, September 6, 2017

Sang Puteri Inspirasi Hati (bab 1)

     Hari ini,aku akan memceritakan kepada semua tentang kisah silamku yang takkan pernah dilupakan. Ianya bermula saat aku kehilangan mama pada umur 14 tahun. Hubungan aku dan mama sangatlah rapat sehingga aku tidak boleh terlepas dengannya. Saat itu,aku hendak mengambil keputusan peperiksaan akhir tahun. Aku menunggu mama dengan riak wajah yang gembira.. tetapi sudah 1 jam aku menunggu masih tidak kelihatan kelibat mama. Aku mengambil keputusan untuk mengambil keputusan tersebut sendiri.
       
        Aku tersentap seketika saat melihat keputusanku. Aku tergamam. Aku mendapat keputusan CEMERLANG!!! Aku memdapat A dalam semua subjek yang aku duduki. Aku teriak kegembiraan. Selepas itu,aku menunggu di pondok,tidak sabar ingin menceritakan kepada mama. Pasti mama akan gembira! Kemudian,aku terlihat sebuah kenderaan yang aku kenali iaitu kenderaan pemanduku. Aku hairan. Bukankah sepatutnya mama yang menjemputku? Pemanduku keluar dari kereta dengan riak wajah yang sedih... "Cik,saya ada berita yang menyedihkan. Saya harap cik dapat bersabar," kata pemanduku. "Kenapa ni? Beritahu je lah betul-betul!" marahku. "Cik kehilangan seorang insan tercinta. Cik Puan telah kemalangan saat dia hendak kemari. Dia juga telah mengatakan betapa terujanya dia untuk melihat keputusan anaknya. Dia percaya anaknya memperoleh kejayaan disebabkan doanya yang tak pernah terhenti. Dia juga ada membuatkan kek kesukaan cik," 
   
          Aku bagaikan hilang tentu arah. Keputusan peperiksaanku terbang ditiup angin yang kencang. Aku tidak mempedulikan apa-apa yang dikatakannya lagi. 'Di mana tempatku ingin mengadu? Di mana tempatku ingin bermanja? Di mana tempatku ingin meneruskan hidupku?!' Kelihatan setitis air keluar dari mata membasahi pipi. Segala memori diimbasi kembali. "Kenapa harus kau mengambil mama? Kenapa?! Kemana lagi harus aku berjalan?! Kenapa Ya Allah... kenapa.. mengapa kau tidak mengambil nyawaku sahaja.."

           Aku pulang ke rumah. Kelihatan kelibat papa bersama raja,pemerintah di sini datang menziarahi sambil membacakan Yasiin untuk mama. Aku segera bersiap kemudian mengikuti upacara pengebumian. Aku ke dapur. Sambil berjalan,aku menangis melihat ke bawah sambil cuba untuk memujuk diri sendiri. Tiba-tiba aku terlanggar sesuatu. Mujurlah aku senpat menangkap barang tersebut. Barang yang dilanggar merupakan kek buatan mama. Aku terharu dan menjamah kek tersebut. Air tangan mama tiada siapa dapat tandingi keenakannya. 

            Papa menuju ke dapur untuk meminum beberapa gelas air masak. Papa terlihatku. Aku hanya memalingkan muka dari papa saat papa melihatku. "Sayang... jangan macam ni. Setiap kejadian pasti ada hikmahnya. A─║lah lebih sayangkan mama," kata papaku. "Ye lah papa. Papa di mana selama ini? Papa jarang dapat balik awal. Papa,mama menunggu papa setiap hari untuk makan malam. Bila papa kata papa banyak kerja lagi,riak mama berubah tetapi dia tetap senyum bila terlihat saya ada!" aku melepaskan segala rasa marah yang sudah lama terpendam di hati. "Papa bekerja sayang," jawab papaku. "Kerja ataupun keluarga? Mana lagi penting?" Aku terus pergi meninggalkan papaku dan terus mengunci di dalam bilik.

               Tetapi,itu semua hanyalah kisah silamku. Nama aku Emmalynnae binti Yaakob. Aku berumur 15 tahun. Aku ialah seorang gadis bangsawan yang tinggal di sebuah kerajaan yang sangat tenteram dan harmoni. Aku anak tunggal kepada mama dan papa. Akulah racun dan penawar dan aku dihantui kisah silamku.

                "Betulkah ada orang akan datang sini?" soal Puteri Arabella kepada Raja Muhammad Roland II.
               


Tuesday, June 28, 2016

Bajet Hari Raya

Assalamualaikum,
Hari ini saya nak menceritakan tetang bajet hari raya. Ini untuk perempuan dan mungkin ini menolong kita.

Bajet=RM 200

Kasut=RM 60
Cari je kasut yang murah dekat kedai-kedai di pasar raya. kalau saya cari kasut raya di TJ Mart,Saleg,Senai,Johor. Nama kedai tu JACOBI. Kat situ ada banyak pilihan kasut. Banyak yang murah-murah dan boleh membuat kita rambng mata. Saya beli kasut tinggi warna hitam bling-bling. Harga dia RM 60,ok dengan bajet saya.

Beg tangan=RM 25
Mesti ramai yang nak bergaya dengan beg tangan baru beli tiba lebaran nanti. Senang je. Cari lah kat pasar malam banyak yang murah-murah dan membuat rambang mata... Jangan risau tentang harga dia. Bodeklah sikit penjual tu...Saya tak bodek pun. Saya dapat RM 25 sebab kena pandai cari kedai.

Tudung=RM 15
Tudung trend sekarang kan nak belit-belit. So,beli jelah tudung yang ok dengan baju raya punya warna. Kalau nak lagi murah beli je kat Kelantan. Tapi,kena pandai cari tempatlah... Ada yang harga RM 2,3.

Baju jalan-jalan=RM 100 (3 helai)
Bajet 1 baju RM 20+. Cari je kat Segamat banyak murah-murah. Ataupun,cari dekat pekan. MUrah-murah je baju dia...

Kalau ada duit lebih boleh buat simpan di dalam bank ataupun buat kebajikan...

Lupa pulak,saya tak beritahu tentang baju raya...
Baju raya kena ada bajet baru iaitu RM 130. RM 110 untuk baju raya,RM 15 untuk tudung dan RM 5 untuk anak tudung...

                                                                                                                             Sekian,terima kasih

Friday, October 2, 2015

Siapa KAU Sebernanya?!

          Watak-watak dalam cerita ini adalah Ainul Tasnim,Nabihah,Nadirah,Encik Zulkefli dan Cik Norafiza. Cerita ini mengisahkan tentang seorang kawan bercuti bersama kawannya. Tetapi,kawan yang diikutinya adalah roh kembar yang telah dibunuh.

        Suatu hari,Ainul Tasnim pulang ke kampung. Ainul Tasnim pun bermain-main dengan kawan baiknya di kampung. Namanya,Nabihah dan lagi seorang Nadirah. Nabihah dan Nadirah adalah kembar yang seiras rupanya sehingga tidak boleh dibezakan sama seperti sifat mereka. Nadirah meminta kebenaran mereka untuk pulang ke rumah sementara.

         Dalam perjalanan pulang ke rumah,Nadirah telah diculik oleh penculik. Ainul Tasnim dan Nabihah pun bingung apabila perasan yang Nadirah itu sudah 1 jam pergi tetapi tidak kembali. Penculik yang membawa Nadirah bergerak dari Sungai Tiram,Johor ke hotel yang berada di Melaka.

          Nadirah diperkosa,dirogol dan dibunuh di bilik 33 hotel itu. Penculik itu hanya melemparkan mayat Nadirah dari tingkap. Mayat itu hilang apabila jatuh ditanah. Penculik itu ke Thailand dengan membawa organ dan banyak lagi yang ada di dalam badan Nadirah untuk menjualnya.

          Ainul Tasnim pun bersuara,"Mari kita cari Nadirah. Saya rasa macam ada benda yang tidak kena padanya,".Mereka terus mencari Nadirah sehingga senja. Mereka membuat keputusan untuk mencari Nadirah keesokan harinya.

          "Ain,mengapa kamu pulang lewat hari ni! Ibu dan ayah risau."kata Encik Zukefli dan Cik Norafiza. "Ain,cari Nadirah."kata Ainul Tasnim. Ibu dan bapa mereka pun terkejut. Ainul Tasnim menceritakan apa sebernanya yang terjadi.

          Keesokan harinya,Ainul Tasnim pergi ke rumah Nabihah. "Assalamualaikum,Nabih...-" belum sempat Ainul Tasnim menghabiskan salamnya Nabihah terus keluar dari rumah dengan pantas. "Ainul Tasnim ada saya kena culik."

          "Astarghfirullah. Sebernanya,saya minta maaf sangat sebab saya tidak boleh mencari Nadirah. Saya ada family trip. Saya cadangkan awak ikut sekali." Ainul Tasnim pandang ke bawah semasa bercakap dengan Nabihah kerana amat berasa serba salah. Ainul Tasnim pun melihat ke muka Nabihah. Tetapi,Nabihah tiada di situ. Ainul Tasnim amat terkejut. 'Tadi,aku baru sahaja tengok muka Nabihah.

          Tanpa menghiraukan persekitaran yang amat menakutkan di rumah itu. Ainul Tasnim terus berjalan menuju ke rumah. Nabihah sudah ada di depan pintu rumah Ainul Tasnim. "Eh! Lajunya awak sampai."

          "Ainul ni, saya lari laju sengaja nak kenakan awak." kata Nabihah. "Ain,mari bergerak sekarang." kata Encik Zulkefli. Budak kecil sebelah rumah Ainul Tasnim pun pelik,"Mama,Ainul Tasnim dan keluarganya tadi bercakap dengan siapa?" Mama nya kata"Jangan hiraukan."

         Apabila tiba di hotel Melaka Ainul pun bersuara,"Ibu,Ain dengan Nadirah tidur di bilik,boleh?" soal Ainul Tasnim kepada ibunya. "Boleh,Ain."

          Ainul Tasnim menyewa bilik 33 di mana Nadirah telah dibunuh. Ibu dan ayahnya pula menyewa bilik 29. Ainul Tasnim dengan Nabihah pun ke bilik yang telah disewa. Mereka pun tidur kerana mereka sampai di situ pukul 11:00 malam.

          Pada pukul 3:03 minit pagi,Nabihah mengejut Ainul Tasnim untuk pergi ke tandas. Ainul kata "Ala...awak pergi jelah." Nabihah tidak berpuas hati lalu mengejut Ainul Tasnim sehingga dia bangun. Semasa Ainul membuka pintu,ada budak lari laju sangat menembusi tembok di hadapan biliknya. Ainul Tasnim terkejut. "Astargfirullah!"  Dia terus jalan ke bilik air yang terletak sebelah biliknya. Nabihah ke tandas. Ainul hanya tunggu sahaja. Dia pun membersihkan mukanya yang ngantuk.

          Ainul membersihkan mukanya di singki yang ada cermin. Semasa Ainul Tasnim mengangkat mukanya melihat cermin,ada pontianak di belakangnya. Ainul menguatkan imannya lalu berkata. "Eh,apa benda ni kaburnya." ...'Nadirah!'..."Awak nak main sorok-sorok dengan kita ya Nadirah." dia pun mengira "1...2...3......lari!" Ainul Tasnim lari kebilik ibu dan ayahnya.

          "Kenapa ni Ain?"soal mereka. "Ayah,yang ikut kita tu Nadirah bukan Nabihah."kata Ainul Tasnim. Ayahnya keluar dari bilik sama ada berlaku budak lari. Dia ke bilik Ainul Tasnim,di situ ada bangkai Nadirah yang berdarah-darah di atas katil. Ainul terlihat ada orang yang duduk di atas tingkap,"Eh,siapa tu?!" Ainul berlari ke arahnya. "Ainul,jangan tegur!" Nadirah memusingkan ke belakang kapalanya lalu berkata,"Tolak aku!" Ainul terkejut lalu menolak Nadirah. "Aaa!"

          Kepala itu memandangnya lalu mengatakan terima kasih. Nadirah hilang di tanah. Encik Zulkefli dan Cik Norafiza membuat keputusan untuk pulang hari itu. Mereka pulang ke kampung. Nabihah tiba-tiba tidak mahu berkawan dengan Ainul Tasnim lalu mengatakan Ainul Tasnim telah membunuh adiknya. Ainul Tasnim hanya setuju dengan keputusan Nabihah tanpa berkata apa-apa.

          Itulah ceritanya. Terima kasih kerana membaca blog saya. Harap anda semua terhibur. Sekian,terima kasih. Assalamualaikum...

Saturday, September 19, 2015

Siapa SAYA Sebernanya?

     Nama saya Haleeda binti Mohamad Saufi. Panggil saya Eeda. Korang mesti nak tahu siapa saya sebernanya.

     
Saya seseorang yang agak pemalu dengan seseorang yang saya tidak kenal ataupun orang yang saya suka. Saje jelah. Mana ada.  Saya tidak kisah dengan siapa saya berkawan sama ada kawan saya itu cantik atau tidak. Saya pun bukanlah cantik sangat kan? Saya tidak kisah rupa paras mereka,tetapi saya kisah adab mereka. Walaupun kawan saya ada yang agak nakal sedikit. Saya tidak tahu sama ada saya ada musuh atau tidak. Sebab bagi saya semua orang baik di pandangan mata saya.

     
Saya jenis orang yang pemalas,suka cari pasal,membuat orang sakit hati,menyusahkan orang dan saya jenis orang keras kepala (tidak menerema nasihat). Saya tak kisah orang nak kata apa dekat saya,nasihat apa dekat saya. Saya anggap saya ini betul sahaja. Saya mesti cuba lakukan yang terbaik apabila  mendengar nasihat orang walaupun saya tak terima. Itu hanya luaran sahaja.

       Dah cerita pasal luaran,masuk dalam dalaman. Dalaman saya,saya ini yang paling baik,yang paling comel,yang paling prihatin,yang paling cantik,yang paling rajin,yang paling lawak,yang paling sopan. Sebab saya tahu saya ini seorang puteri. Walaupun saya bukan puteri asli,tetapi saya rasa semua boleh jadi puteri sebab kita ini kan sebumbung. Tuhan kita sama. Kita semua dicipta dengan tanah.

      Saya rasa apa yang saya miliki dah lebih dari cukup. Saya ni pun bukan orang jenis bersyukur. Selalu merungut bila tidak dapat sesuatu kejayaan atau apa yang saya minta. Padahal,orang di luar sana tak minta apa-apa kerana mereka rasa semua sudah cukup. Tetapi saya nak jadi sempurna di pandangan semua orang walaupun saya tak sempurna.

      Saya nak seseorang tolong saya mencapai cita-cita saya:
    i.Doktor yang naik ke angkasawan
   ii.Pkritik tentang kes jenayah semasa saya menjadi doktor.
  iii.Pelakon sebab saya nak rasa semua kehidupan kaya,miskin,sederhana.
  iv.Penyanyi yang mempunyai satu group bernama 6 Sahabat.

                             
                     -SEKIAN,TERIMA KASIH-

Yang Benar,
Haleeda Saufi

Friday, August 7, 2015

Akulah Islam




             Islam adalah agama yang benar,agama yang indah. Islam bukan sahaja mengucapkan dua kalimah shahadah. Tetapi kita juga harus menunaikan perintah Allah seperti solat lima waktu,berpuasa di bulan Ramadhan,membayar zakat dan menunaikan haji di baitullah (jika mampu).

            Rukun Islam ada lima perkara iaitu mengucapkan dua kalimah shahadah,menunaikan solat lima waktu,berpuasa di bulan Ramadhan,membayar zakat dan memumaikan haji di baitullah (jika mampu). Rukun Iman ada enam perkara iaitu percaya kepada Allah,percaya kepada malaikat,percaya kepada rasul,percaya kepada kitab,percaya kepada hari kiamat dan percya kepada qada' dan qadar.

              Islam tidak menggunakan paksaan. Kita masuk ke dalam agama Islam dengan kerelaan hati. Janganlah jadi mereka-mereka yang tergolong dalam golongan murtad. Jangan mensyirikkan Allah. Sesungguhnya Allah akan membalas semua kejahatan kita.

             Mereka yang tidak tahu Islam itu apa akan menanyakan "Kalau awak kata awak ada Tuhan,Tuhan awak di mana?" Jawablah "Jika kita hembus nafas ke tangan ada kita nampak? Mesti tidak. Itulah kehebatan Allah."

            Mereka yang mensyirikkan Allah adalah orang yang confirm masuk ke dalam neraka. Tiada maaf lagi. Kalau nak jadi Islam,jadilah Islam yang sebenar. Jangan sehingga terlewat. Cerita akan disambung kemudian.

                                          -SEKIAN TERIMA KASIH/HALEEDA SAUFI-

Monday, July 20, 2015

Kenali aku...

            Nama aku Haleeda binti Mohamad Saufi. Aku lagi suka dipanggil Eeda. Tetapi,siapa nak panggil aku macam tu? Ok. Aku berumur 11 tahun bagi tahun 2015 ataupun lebih mesra dipanggil darjah 5. Aku tinggal di dunia bukan akhirat (buat masa ni),di Bumi bukan di bulan,di Malaysia bukan di Amarika,di Johor bukan di Kuala Lumpur,di Kulai bukan di Pontian,di Bandar Putra bukan Indahpura. Alamat rumah memang tak boleh ditulis di sini bagi keselamatan.
            Aku suka makan nasi goreng pataya. Aku suka minum air bandung biasa atau yang ada cincau. Aku sukakan warna suci iaitu warna putih dan warna merah jambu. Sahabat aku? Ok. Aku ada satu group aku namakan 6 Sahabat. Mereka ialah Misha (Isha),Amni (Nini),Fitra (Lynn),Alya (Lya),Maisarah (Sarah) dan aku.

           
Aku seorang yang pendiam kalau bukan dengan orang yang aku kenal dan sangat birah dengan kawan-kawan aku. Aku suka buat lawak hambar. Kadang-ladang lawak tu menjadi. Aku suka merajuk tak melampau sangat. Untuk saje-saje. Aku seperti dalam terang aku silau,dalam gelap aku bersembunyi. Maksudnya,aku ni seorang yang kelihatan ceria,gembira,susah nak luahkan perasaan,tak suka aku ni jadi bualan orang,kadang-kadang suka menyusahkan orang dan macam-macam lagi korang akan tahu kalau korang kenal aku.

         
Dalam gelap aku suka bersendiri. Aku akan menangis tak kisahlah dekat mana dekat tempat yang terang atau gelap. Hati aku selalu menangis,aku tak pernah terlepas dari kesedihan setiap hari. Kalau aku bersedih dengan cerita-cerita yang diajukan,aku akan menangis. Korang akan faham kalau korang kenal aku.

         
Aku rasa tiada apa-apa lagi yang harus disampaikan. Jadi,aku nak kirim salam kepada semua yang membaca blog ini. Assalamualaikum. Sekian,terima kasih.

                                                                                                                                  Yang benar,
                                                                                                                           Haleeda Saufi.......

Monday, June 8, 2015

Teringin menjadi puteri lagi



            Aku memang angan-angan ingin menjadi seorang puteri. Tetapi,itu hanya angan-angan sahaja. Aku selalu sangat tonton cerita Barbie atau cerita kegemaranku. Just because I'm wearing a beautiful dress,I think I'm a princess.

           Aku sudah darjah lima masih lagi angan-angan nak jadi princess lah sangat. Aduhai... tak tahu ke aku ni dah besar. Tapi,dalam sudut hati aku teringin nak memakai gaun,rantai,gelang,cincin dan macam-macam aksesori lagi. Selalu sangat aku pergi Google untuk melihat gambar mahkota.

        Mungkin sekejap sahaja angan-angan ni. Tetapi,susahnya nak melepaskan. Sepatutnya,aku manfaatkan masa kecil ni untuk aku belajar,bukan berangan! Cita-cita aku nak menjadi doktor bukan 'princess'.

        Kawan-kawan pun ada yang suka nak buat aku naik angin,just because I tell them that I want to be a princess. Ada yang mengatakan aku kuat berangan,tak sedar diri macam-macam lagilah. Tetapi,satu je yang aku nak cakap "tak salah kalau kita jadi diri sendiri,walaupun orang kata tak masuk akal".

         Orang lain pun mesti ada apa yang dia suka,walaupun dia tahu tu tak masuk akal. Sebernanya,aku teringin sangat kawan yang setia dengan aku. Yang sedia mendengar cerita aku yang tak masuk akal.